Simpel platform spil del 2

Vi har nu lavet et platformspil. Vi har en figur, der kan hoppe rundt på forskellige platforme. Vi skal have det gjort lidt mere spændende. Der skal være flere baner, en måde at dø på, en forside og en afslutning.

Flere baner.

For at få flere baner, tegner vi nogle flere baggrunde. Husk at bruge den samme farve til platformene, som du brugte før.

Vi skal også have en måde, vi kan skifte mellem banerne på. Jeg har tegnet en gul cirkel på baggrundene.

Når denne berøres, skal baggrunden skifte. Så vi skal ind under kode i vores figur sprite.

Under kontrol finder du koden (hvis ... så) Mellem hvis og så sætter du koden (berører farven ... ?) fra Registrering. Sørg for at det er den farve, du har valgt til at skifte baggrund. Inde i sætter du koden (næste baggrund) fra Udseende og koden (gå til x: ... y: ...) fra bevægelse. Grunden til dette er, at hvis vi ikke fortæller spriten, hvor den skal gå hen, vil den bare blive der, den er.

Koden vi har lavet omslutter  vi af koden (for evigt) fra kontrol. Øverst sætter vi koden (når der klikkes på...) fra Hændelser. Årsagen til vi sætter for evigt koden på, er at så sker det ikke kun 1 gang, men hver gang spriten rører ved den gule farve. 

Liv

 Jeg har valgt at man skal miste et liv, hvergang rører farven blå. Når man har mistet 3 liv, skal spillet være slut.

Til at begynde med tegner jeg nogle blå blokke ind på mine baggrunde.

Så laver jeg den samme kode som før. Dog skal baggrunden ikke skifte, når spriten rører den blå farve.

Hvergang spriten rører farven blå, bliver den sendt tilbage til start

Vi laver en variabel vi kalder for liv

Tegn en ny sprite.

Skriv en tekst, som du vil have skal komme frem, når spilleren er død for mange gange.

Gå ind i kode. Tag koden (når der klikkes på...) fra Hændelser. Sæt koden (sæt  liv til 0) fra Variabler. Ændre 0 til 3. Tag koden (skjul) fra udseende og sæt på. Tag variablen  Liv og sæt den sammen med kode (... = 50). Ændre 50 til 0. Sæt den ind i koden (vent indtil ...). Sæt den fast på. Sæt nu koden (vis) fra Udseende på. Til sidst sætter du koden (stop alle) fra Kontrol.

Til sidst skal vi have sat koden (ændre Liv med 0) fra Variabler. Ændre 0 til -1.  Sæt den ind i koden der fik, til at spriten springe tilbage til start, når den rørte farven blå. 

Forklaring på kode

Når vi klikker på det grønne flag. Sættes variablen Liv til 3. Vi skjuler slut teksten. Hvis variablen Liv bliver ligmed 0, viser vi slut teksten og stopper alt. Variblen Liv går 1 ned hvergang den bevægelige sprite rører farven blå.

Start side.

Vi skal have lavet en start side, der fortæller om spillet. Vi starter med at lave en ny baggrund. Her skriver vi en tekst om spillet. Sørg for at baggrunden ligger øverst.

Vi skal have lavet en start knap. Gå ind i tegn en sprite og lav din start knap.

Vi skal have sat noget kode ind. Først skal vi have vores start baggrund til at komme frem, når vi klikker på det grønne flag.

Tag koden (når der klikkes på ....) fra Hændelser. Sæt koden (vis) og (skift baggrund til ...), fra  udseende, neden under. Sørg for at du skifter til din start baggrund. 

Vi skal også have noget til at ske, når vi klikker på start knappen. Tag koden (når denne sprite klikkes) og (send besked), fra Hændelser sæt dem sammen. Find koden (næste baggrund) og (skjul), fra Udseende og sæt dem på. Du kan lave en ny besked, som du kalder start.

 

Forklaring på koden:

Når vi starte spillet, skifter vi til vores start baggrund. Start knappen bliver synlig. Når vi klikker på start knappen sender vi beskeden start, vi skifter til næste baggrund og start knappen er ikke synlig.

Vi sender beskeden start, fordi vi ikke vil have vores andre sprites til at gå i gang, før vi er på den første bane. Derfor skal vi har skiftet koden (når der klikkes på ....)  ud med koden (når jeg modtager start) fra Hændelser. Det skal gøres alle steder.

I vores bevægelses sprite sætter vi følgende kode ind:

Det gør vi, så vi ikke kan se den, når vi har fuldført spillet. Vi laver også koden:

Det betyder at vi ikke kan se bevægelses spriten, men star siden er fremme. Til sidst laver vi koden:

Nå spriten modtager beskeden start, kan vi se den.